Blokkeringsminderheid

De nieuwe Europese regels voor sociale zekerheid vallen niet in goede aarde in het Vlaams Parlement. Vooral de regel dat EU-burgers al na amper één maand werken recht hebben op een uitkering zet over de partijgrenzen heen kwaad bloed. Met een resolutie zetten enkele Vlaams Parlementsleden op initiatief van Axel Ronse nu hun hoop op minister Peeters. “De federale minister van Werk kan dit nog tegenhouden. Daarvoor moet hij voluit voor een blokkeringsminderheid gaan binnen de Raad van de Europese Unie.”, zegt Axel Ronse.

Vlaanderen vijfsterrenbestemming

Vlaams Parlementslid Ronse spaart zijn kritiek op de goedgekeurde sociale zekerheidsverordening niet. “De door Europa voorgestelde regeling is onrealistisch. Op die manier dreigen we een vijfsterrenbestemming te worden inzake welvaartstoerisme. Onze sociale zekerheid is te waardevol om ze te ondergraven en zomaar open te stellen voor iedereen. Daarom vragen we de Vlaamse Regering om de federale minister te vragen om de maatregel inzake de flexibelere toekenning van werkloosheidsuitkeringen na één maand werken niet te ondersteunen.”

Uitkeringsshoppen

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters steunt het parlementair initiatief en zal effectief zijn federale collega aanspreken. “Dit leidt tot uitkeringsshoppen: een uitkering ontvangen in het land waar deze het hoogst is, om er dan mee op vakantie te gaan in land waar er weinig plichten zijn. Dit is onaanvaardbaar, tegenover rechten staan altijd bepaalde plichten.”