Marketingfocus verlegd naar vakantie in eigen land

Toeristisch Vlaanderen registreerde in het coronajaar 2020 62 procent minder bezoekers dan in 2019. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers. Vooral de buitenlandse aankomsten kregen zware klappen en liggen 74 procent lager dan in 2019. Bij de binnenlandse aankomsten is dat 49 procent lager. In 2019 ontving Vlaanderen nog ruim 14 miljoen bezoekers, in 2020 waren dat er nog 5 miljoen, 9 miljoen minder dus.

Nochtans was 2020 sterk begonnen met in de eerste twee maanden een stijging van 8 procent meer aankomsten. Maar toen kwam de coronacrisis en ging het land een eerste keer in lockdown. Het toerisme viel zo goed als stil. “Vanaf de eerste dag van de crisis hebben we dan ook het geweer van schouder veranderd en onze marketingfocus verlegd naar vakantie in eigen land. We hebben kosten noch moeite gespaard om Belgen te overtuigen van al het moois dat Vlaanderen te bieden heeft. Die inspanningen zorgden afgelopen zomer voor een klein lichtpuntje in de duisternis”, weet Zuhal Demir.

Vooruitblik 2021: volop inzetten op innovatie

Wanneer het internationaal toerisme opnieuw van start gaat, zal er een strijd ontstaan om bezoekers. Vlaanderen heeft zeker genoeg wapens om in de strijd te gooien, vindt Demir: “Met onze Vlaamse meesters hebben we goud in handen om toeristen uit alle hoeken van de wereld te overtuigen om een bezoek aan Vlaanderen te brengen. En ook ons erfgoed dat onze rijke geschiedenis weerspiegelt, onze prachtige natuur en culinair Vlaanderen zijn stuk voor stuk troeven die we volop zullen uitspelen wanneer de grenzen opnieuw openen.”

“Maar we moeten ook innoveren: de omslag naar hybride en digitale meetings en congressen, belevenissen die echt een meerwaarde creëren voor de bezoekers… Daarop moeten we nu volop inzetten en daar gaan we de volgende jaren met Toerisme Vlaanderen ook massaal in investeren”, besluit Demir.