Onder Di Rupo (2011-2014) werden de lasten stelselmatig verhoogd, zo blijkt uit zijn analyse. “Jaarlijks kwam er acht miljard aan belastingen bij, wat erop neerkwam dat een modaal Vlaams gezin elk jaar opnieuw 3000 euro extra moest ophoesten”, rekent Van de Velde voor. In vergelijking met 2010 steeg de belastingdruk zo met maar liefst 2,7 procent van het bbp. In diezelfde periode daalden de uitgaven echter niet, waardoor ook de staatsschuld niet kon afnemen. “De miljarden bijkomende lasten die werden opgelegd, hebben totaal niet bijgedragen aan hervormingen, besparingen of macro-economische sterkte”, betreurt het Kamerlid. “Integendeel, de geldkraan werd wagenwijd opengedraaid. Het verloop van de handelsbalans toont aan dat het land overbelast was en niet meer concurrentieel kon zijn.”

Belastingtsunami teruggedraaid

De ommekeer is definitief in 2015, onder meer dankzij de taxshift. Die geeft geld terug aan werkenden en bedrijven, de lasten dalen en macro-economisch heeft dat direct effect: de werkloosheid daalt opnieuw en de handelsbalans is weer volop positief. Deze regering heeft de belastingdruk opnieuw verlaagd met 1,2 procent van het bbp. “Zo is op twee jaar tijd al de helft van Di Rupo’s belastingtsunami teruggedraaid”, stelt Van de Velde. Daarbij zijn ook de uitgaven weer onder controle, met al 1,2 procent van het bbp aan besparingen gerealiseerd. “En volgend jaar steekt de regering nog een tandje bij, zodat de uitgavenexplosie van Di Rupo eindelijk volledig weggewerkt raakt. Met zeven jaar vertraging kunnen we dan de budgettaire gevolgen van de bankencrisis zelf beginnen aan te pakken.”

Het enige dat op de begroting aan te merken valt, is dat we in 2016 eindigen met hogere uitgaven dan voorzien. De inkomsten zitten immers wel op het voorspelde niveau. “Die hogere uitgaven kunnen we absoluut niet tolereren en maken deel uit van het aandachtsprogramma van deze regering. Voor 2017 staat er al meer dan twee miljard aan besparingen in de begroting ingeschreven. En het zou verstandig zijn dat we tegen de begrotingscontrole in het voorjaar met zijn allen werk maken van een stevig pakket aan besparingen, die indien nodig snel uitgevoerd kunnen worden”, besluit Van de Velde.