De NMBS moderniseren met hulp van buitenaf

Door Tomas Roggeman op 18 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, NMBS

De N-VA wil van de NMBS een even klantgericht bedrijf maken als Proximus en Bpost. Daarom diende Kamerlid Tomas Roggeman een wetsvoorstel in om de spoorwegmaatschappij voor bijna de helft te verkopen. Het wetsvoorstel past in een vijfpuntenplan voor de NMBS dat de N-VA meeneemt naar de federale onderhandelingstafel.

Klaarstomen voor liberalisering

Ten laatste in 2023 moet België van Europa concurrentie toelaten op het spoor. Om de NMBS daarop voor te bereiden, wil Roggeman externe hulp inschakelen. "De liberalisering van het spoor komt er. De NMBS moet moderniseren. Ons wetsvoorstel wil een nieuwe aandeelhouder aan boord tillen die expertise binnen brengt en de klantgerichtheid versterkt", zegt Roggeman.

Splitsing vervoersplan

Het voorstel om de NMBS voor net niet de helft te verkopen is onderdeel van een vijfpuntenplan dat de N-VA klaar heeft voor de federale regeringsonderhandelingen. Daarin staan onder meer ook de splitsing van het vervoersplan over de regio's en de overheveling van het beheer van de stations en de stopplaatsen naar de regio's.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is