De niet zo slimme Smartmove van Brussel: 68 miljoen euro voor kilometerheffing die er niet gauw komt

Door Cieltje Van Achter op 21 september 2021, over deze onderwerpen: Wonen en werken in Brussel
Loep op verkeer in Brussel

“Het dossier van de Brusselse kilometerheffing is hét toonbeeld van de incompetentie van deze Brusselse regering.” Cieltje Van Achter, fractievoorzitter van de N-VA in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, begrijpt niet waarom de Brusselse regering 68 miljoen pompt in wat ze zelf een politiek signaal noemt.

De Brusselse regering investeert 68 miljoen euro in camera’s en een nieuwe app zonder enige garantie dat de Brusselse stadstol en kilometerheffing, in welke vorm ook, er komt. Zo worden er 400 camera’s geïnstalleerd in 2022-2023. Wanneer die camera’s zullen werken, kon minister-president Vervoort niet zeggen.

Typisch Brussels amateurisme, met onvolledig studiewerk en gebrek aan overleg

Volgens de Brusselse minister-president wou de Brusselse regering eind vorig jaar een “politiek signaal” geven dat het hen menens was voor de invoering van SmartMove. “Maar zo menens is het hen duidelijk niet, want nog deze week verklaarde minister Gatz dat de Brusselse regering de kilometerheffing waarschijnlijk niet meer zal kunnen realiseren. Deze regering heeft dit dossier dan ook heel amateuristisch aangepakt, met onvolledig studiewerk en een grandioos gebrek aan overleg.“ 

Volgens Brussel gaat het om een ‘politiek signaal’

Dit is het toonvoorbeeld van slecht bestuur, reageert Cieltje Van Achter. “Ik stel mij al langer de vraag waarom de Brusselse regering tientallen miljoenen aan Europese relancesubsidies vastpint op een onzeker project. Nu heb ik mijn antwoord. Volgens de minister-president is het een ‘politiek signaal’. Hallucinanter kan het niet worden.”

Brussel heeft elke euro nodig

Dat er het komende jaar zoveel geld wordt geïnvesteerd in camera’s en een applicatie die niet eens gebruikt zullen worden, gaat er bij Van Achter niet in. “Brussel heeft elke euro die het heeft en kan krijgen van de Europese Unie, ook echt nodig. We komen uit een gigantische gezondheidscrisis waarvan we de economische gevolgen vandaag nog steeds niet helemaal kennen. Intussen explodeert de Brusselse schuldgraad, is de Werkzaamheidsgraad Stemt overeen met het gedeelte van de bevolking dat werkt binnen de bevolkingsgroep op beroepsactieve leeftijd, bijvoorbeeld de 20- tot 64-jarigen. werkzaamheidsgraad de laagste van het land en hinken we qua economische groei achterop. In zo een situatie vergok je geen tientallen miljoenen aan een ‘politiek signaal’.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is