Meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement dienden in november een voorstel in om socio-culturele verenigingen 'die zich terugplooien op hun etnisch-culturele afkomst en segregatie in de hand werken' niet langer te ondersteunen. De linkse oppositiepartijen diepten echter een oude procedure op die bepaalt dat parlementsleden een motie kunnen indienen wanneer er in een bepaling mogelijk sprake is van 'discriminatie om ideologische en filosofische redenen'. Het federaal parlement moest zich nu over de motie uitspreken en heeft deze verworpen. “Het is opmerkelijk dat Ecolo-Groen en PVDA-PTB enkel Nederlandstalige parlementsleden naar de commissie stuurden, ik ben dan ook benieuwd naar het stemgedrag van hun Franstalige collega’s in de plenaire vergadering”, vindt De Roover.

Verouderde procedure

De zogenaamde ideologische alarmbelprocedure was vroeger belangrijk om de minderheden in beide gebieden te beschermen tegen mogelijke discriminatie. Zowel het politieke landschap als de samenleving zijn sinds de eerste staatshervorming grondig veranderd. Daarnaast kregen de Gemeenschappen en Gewesten steeds meer bevoegdheden die zij autonoom uitoefenen. Hierdoor is de ideologische alarmbelprocedure hopeloos verouderd. “Het is dan ook niet meer te rijmen dat het federaal parlement zich uitspreekt over de bevoegdheden van de deelstaten. Daarom zullen wij een wetsvoorstel indienen om de ideologische alarmbel af te schaffen,” zegt De Roover.

Procedure in de Senaat

“Hoewel met het verwerpen van de motie in de Kamer al een grote stap voorwaarts is gezet, is de procedure rond dit decreet nog niet afgelopen,” vult Vlaams Parlementslid Meremans aan. “Ook in de Senaat moet deze motie nog besproken worden. Ik hoop dat onze collega’s daar hetzelfde respect voor de democratie in de deelstaten zullen opbrengen.”