Het aantal topfuncties bij de Vlaamse overheid is zeer beperkt: in 2015 waren het er 82, terwijl het er in 2008 nog 103 waren. Een efficiëntere overheid betekent immers ook een kleinere overheid. Die afslanking heeft anderzijds wel tot gevolg dat elke in- of uitstroom van een vrouwelijke topambtenaar meteen zichtbaar wordt in de cijfers. Zo zorgde het vertrek van welgeteld één vrouwelijke leidende ambtenaar vorig jaar voor een daling van 24 naar 21 procent vrouwen in een topfunctie. “Er stelde zich voor die functie echter geen enkele vrouw kandidaat, waardoor we die sowieso niet door een vrouw konden invullen.”

Geen positieve discriminatie

Aan positieve discriminatie werkt minister Homans niet mee. “Dwingende quota opleggen is geen optie”, stelt zij. “Maar voor bovenstaande functie was er ook gewoon geen enkele vrouw kandidaat. Daar knelt dus het schoentje.” Daarom gaat de minister bijkomende initiatieven nemen om vrouwen warm te maken voor (top)functies bij de Vlaamse overheid. “Als we bij een selectieprocedure vermoeden dat er niet veel vrouwelijke kandidaten zijn, kan de Vlaamse Regering op voorstel van de bevoegde minister beslissen een zoektocht te houden”, legt Homans uit. “Die kandidaten moeten dan uiteraard wel de volledige selectieprocedure doorlopen, net als iedereen. Ook maken we de openstaande vacatures voor leidinggevende functies vandaag reeds actief bekend bij vrouwen die al bij de Vlaamse overheid werken, voeren we campagnes en roepen we netwerken in het leven waardoor vrouwen mekaar kunnen inspireren en motiveren om zich kandidaat te stellen voor functies in het topkader”, besluit de minister.