Ander deuntje

Elk jaar evalueert de Europese Commissie de begrotingen van de lidstaten en elk jaar is dan de terechte commentaar dat die onder controle moeten worden gebracht. Maar wanneer het over de over haar eigen begroting gaat, hoort Sander Loones een ander deuntje bij de EU. “Dan is er altijd extra geld nodig, dan is het altijd meer, meer, meer. Zeker nu de brexit een gat van 12 miljard euro zal slaan."

Half miljard extra

Zo komt de Europese Commissie met een voorstel om de bijdragen van de lidstaten op te trekken tot 1,1 procent van het BNI, het Europees Parlement wil zelfs naar 1,3 procent. Dat betekent voor België minstens een half miljard extra, bovenop het begrotingstekort dat we nu al hebben.

Middelen verstandiger gebruiken

“Natuurlijk moet de EU heel wat meer investeren in zaken als migratie, veiligheid en innovatie. Maar dat kan ook zonder het globale budget te verhogen. We kunnen ook schuiven binnen het budget. Landen als Duitsland, Nederland en Denemarken hebben dat goed begrepen. Zij vinden dat de lidstaten niet meer moeten betalen, maar dat de EU haar middelen verstandiger moet besteden. België zou die groep moeten steunen“In plaats van Zuid-Europa achterna te hollen”, benadrukt Loones.

Nieuwe vorm van feodaliteit

In haar reactie verwees premier Wilmès naar de Europese investeringen in het landbouwbeleid. Loones wees daarbij op een spraakmakend artikel vorig weekend in de New York Times. “Het voorbeeld van de premier lijkt me misplaatst. Er is sprake van belangrijke fraude binnen het Europees landbouwbeleid”, stelt Loones. “Gigantische Europese subsidies belanden niet bij gewone boeren. Grote corruptie en zelfbediening worden vernoemd. De New York Times spreekt zelfs van een nieuwe vorm van feodaliteit."

Investeren in eigen landbouwers

In zijn betoog maakte Loones de koppeling tussen het Europees landbouwbeleid en de Belgische bijdrage aan de EU. “Elk jaar gaat 700 miljoen euro van onze Belgische belastingcenten naar onder andere Oost-Europese oligarchen. Dit moet stoppen. De N-VA wil integendeel meer middelen investeren in onze eigen landbouwers.”