Vandaag vroeg N-VA-fractievoorzitter Peter De Roover premier De Croo om verduidelijking. Hij wenste niet alleen dat de premier het gebruik van plexischermen zou toestaan maar bovendien dat hij namens de regering ook de horeca zou informeren over de beleidslijn wanneer de horeca op 9 juni ook binnen volk mag ontvangen.

De premier gaf echter geen antwoord en liet de horeca zodoende verder in de onduidelijkheid. “Ik vrees dat de uitbaters van cafés en restaurants weer zullen moeten wachten tot enkele uren voor de verruimde opening vooraleer ze weten of hun investeringen in veiligheid zullen kunnen renderen of niet. Ik heb de indruk dat de federale regering meent dat horecazaken gelijk zijn aan gloeilampen, die je met één knip kan aan- en uitschakelen. Dat miskent de inspanningen van horeca-uitbaters en etaleert een misprijzen voor zelfstandigen”, aldus de N-VA-fractievoorzitter.

De Roover stelt zich daarbij de vraag of de regering tegelijkertijd kan zeggen dat plexischermen ongezond zijn in openlucht of in café’s en restaurants maar wel veiligheid bieden aan kassa’s in grootwarenhuizen, kantoorruimtes of… op de ministerraad. “Als plexiglazen niet gezond zijn dan moet u dringend café ‘ministerraad’ sluiten want daar wordt met twintig mensen samengezeten in de overtuiging dat het veilig is”, aldus De Roover. Hij roept premier De Croo op om consequent te zijn en de horeca niet opnieuw te laten wachten op duidelijkheid tot het laatste ogenblik.