De Belgische ontsporing komt in hoge mate door de exploderende intrestlasten, die op vijf jaar tijd zullen verdubbelen van 7 naar 14,2 miljard euro. “Ter vergelijking, het volledig budget van de politie is vandaag 2,7 miljard", merkt Loones op. “Het geld dat nodig is om de intresten op de schuld te betalen, kan niet gebruikt worden om nieuw beleid mee te voeren. Beeldt u even in wat we met die centen allemaal zouden kunnen doen …"

Pensioenen kunnen blijven betalen?

Niet alleen op korte termijn kleuren de cijfers slecht, ook de lange termijn belooft geen beterschap. “Daarvoor moet je kijken naar het structureel begrotingstekort. Zullen we bijvoorbeeld de pensioenen kunnen blijven betalen? En de kosten voor de gezondheidszorg van de vergrijzende bevolking?” stelt Sander de vraag. "Ook daar zie je dat België bij de allerslechtste zit van gans Europa. In 2024 zal enkel Bulgarije het nog minder doen.”

Waanzin

Staatssecretaris Alexia Bertrand gaf al aan dat Open Vld voor de verderzetting van Vivaldi gaat en het is ook zonneklaar dat Alexander De Croo alles doet om premier te kunnen blijven. “Maar de Europese Commissie toont met welk prijskaartje dat komt. Open Vld verkiest Vivaldi en schuift de miljardenfactuur door naar onze Vlaamse ondernemers en de Vlamingen die hard werken. Waanzin, dat is het."