Controle passagiers op internationale trein en bus

Door Jan Jambon op 25 juli 2018, over deze onderwerpen: Openbaar vervoer, Veiligheid, Verandering
Eurostar

Voor het einde van het jaar starten er proefprojecten waarbij de identiteit van passagiers op internationale treinen en bussen wordt gecontroleerd. Sinds april hebben de veiligheidsdiensten al toegang tot de passagiersgegevens van luchtvaartmaatschappijen. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wil nu onderzoeken hoe hij die veiligheidsmaatregel kan uitbreiden naar trein- en busmaatschappijen. “De gegevens van de passagiers zullen worden vergeleken met onze zwarte lijsten met zware criminelen”, zegt Jan Jambon.

Overleg met sector

De proefprojecten beginnen na de zomer bij Eurostar en bij Flixbus. Bij het opstappen zal worden nagegaan of de identiteit van de passagier overeenkomt met de naam op zijn bus- of treinticket. “We werken in overleg met de sector, die we ervan willen overtuigen dat extra controles ook in het voordeel van de passagiers zelf zijn”, legt minister Jambon uit, die benadrukt dat het niet de bedoeling is om de werking van de vervoersmaatschappijen door elkaar te halen. Als de proefprojecten positief uitdraaien, wordt het controlesysteem uitgebreid.