Brussel hanteert een stralingsnorm van 6 volt per meter. Dat is 50 keer strenger dan de begrenzing die door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) wordt aanbevolen. “De Brusselse stralingsnorm ligt verankerd in een ordonnantie van 1 maart 2007 en is een tikkende tijdbom onder ons telecomnetwerk”, stelt Cieltje Van Achter. “Door het alsmaar intensievere gebruik geraakt het bestaande 4G-netwerk stilaan verzadigd. Dit zal leiden tot een tragere verbinding en in het ergste geval tot het uitvallen van het netwerk. Onder de huidige stralingsnorm is de uitrol van 5G in Brussel al helemaal uitgesloten.”

Iedere straat openbreken

Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron blijft (momenteel) vasthouden aan de huidige stralingsnorm. Hij wil daarom 5G mogelijk maken via zogenaamde small cells, kleine antennes verspreid over de stad, die het mogelijk moeten maken om de stralingsnorm van 6 V/m te blijven respecteren. “Dit is al helemaal absurd”, reageert Cieltje Van Achter. “Om een afdoende netwerk van small cells uit te bouwen, moet iedere operator ongeveer 10.000 nieuwe antennes plaatsen en deze aansluiten op een glasvezelnetwerk. In de praktijk wil dat zeggen dat vrijwel iedere straat in Brussel moet worden opengebroken om zo de nodige verbindingen te leggen en dat we vele duizenden antennes in het straatbeeld krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de gigantische meerkost en het aanzienlijk hogere energieverbruik van small cells. Het wordt tijd dat minister Maron en Ecolo inzien dat zonder een aanpassing van de stralingsnorm 5G aan Brussel zal voorbijgaan.”