Brusselse tolheffing is belasting op kap van pendelaar

Loep op verkeer in Brussel

De Brusselse kilometerheffing ligt klaar. Vanaf 2022 betaalt de automobilist een stadstol. N-VA-fractievoorzitter in het Brussels Parlement Cieltje Van Achter vreest voor de Brusselse economie en hekelt het gebrek aan overleg. “Een belasting op kap van de pendelaars is dan een eenvoudige keuze.” Ook Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele is niet te spreken over de Brusselse plannen, die hij “een pestbelasting voor de Vlaming” noemt. Kamerlid Wouter Raskin kijkt naar de houding van Open Vld tegenover ‘deze groene fetisj’.

De hervorming van de Brusselse verkeersbelasting is al langer voer voor discussie. De knoop lijkt nu te zijn doorgehakt: vanaf 2022 komt er een tolheffing. Wie Brussel binnenrijdt, moet betalen. “Het voelt haast onwerkelijk aan, reageert Cieltje Van Achter. “Er gaat geen week voorbij of de regering schuift een beslissing op de lange baan om participatie- en overlegmomenten de organiseren. Over de stadstol die de Brusselse begroting moet redden, wordt echter niet overlegd. Brussel stelt de pendelaar en de andere gewesten gewoon voor een voldongen feit. Terwijl het logisch is dat het gebruik van een wagen wordt belast in plaats van het bezit, zal hier de pendelaar vooral dubbel belast worden.”

Gevolgen voor Brusselse economie

Van Achter maakt zich zorgen over de Brusselse economie. “Gaan mensen nog naar Brussel willen komen? Zullen bedrijven zich hier blijven vestigen? Net nu bedrijven eraan denken om minder kantoorruimte in te nemen door de coronacrisis, geeft de regering hen dat laatste duwtje in de rug om de stad te verlaten. Ook de impact op het onderwijs kan dramatisch zijn. Het Nederlandstalig onderwijs heeft nood aan vele leerkrachten die van buiten de stad komen. Gaan die hier wel blijven als zij elke dag tolgeld moeten betalen?”

Kar voor de wagen

De regering spant de kar voor de wagen, stelt Cieltje Van Achter. “Je zou verwachten dat men eerst de toegankelijkheid van Brussel bevordert door de nodige mobiliteitsoplossingen te bieden. Paars-groen lijkt echter vooral snel geld te willen. Een belasting op kap van de pendelaars is dan een eenvoudige keuze.”

Pestbelasting voor de Vlaming

Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele reageert eveneens misnoegd op de Brusselse plannen. “Door de invoering van de stadstol vloeien opnieuw middelen van Vlaanderen naar Brussel, bovenop de jaarlijkse Transfers De geldstromen van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië worden transfers genoemd. De transfers via de federale begroting, de financieringswet en de sociale zekerheid zouden tussen 6 en 7 miljard euro per jaar bedragen. En zelfs tot 11 miljard euro, als je de afbetaling van de schuld meetelt. De omvang van de transfers wordt steeds betwist van Franstalige zijde of de transfers worden gewoon als solidariteit afgedaan. Een studie van Vives (KULeuven) toonde aan dat de transfers de solidariteit niet dienen, maar verlammend werken op de groei van zowel de Waalse als de Vlaamse economie. transfers en de zesde staatshervorming.” Minister Diependaele wijst erop dat Vlaanderen zijn verkeersfiscaliteit vergroend heeft zonder de belastingen te verhogen. “Wij hebben ons huiswerk gemaakt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft die oefening duidelijk nog niet gemaakt en schuift nu de factuur doodleuk door naar Vlaanderen. Dit is een pestbelasting voor de Vlaming.”

Vlaanderen betaal tol voor groene fetisj

Ook Kamerlid Wouter Raskin laat van zich horen. “Inzake de Brusselse stadstol ben ik vooral benieuwd naar de houding van de partij van de premier. Gaat Open Vld écht toelaten dat Vlaanderen in crisistijd letterlijk en figuurlijk de tol moet betalen voor de groene fetisj?”