Duaal leren houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar het leren op de werkvloer combineren met het leren op de schoolbank. Zo halen ze een beroeps- of onderwijskwalificatie en zijn ze beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Het gaat om een volwaardige leerweg naast het voltijds secundair onderwijs. Het verschil is dat vaardigheden bij duaal leren voor het grootste deel op de werkvloer verworven worden.

Nieuwe studierichting fastfood

Momenteel wordt duaal leren met succes proefgedraaid in eenentwintig studierichtingen in het project ‘schoolbank op de werkplek’. Hier nemen 480 leerlingen en 83 scholen aan deel in nauwe samenwerking met ondernemingen en sectoren. Ook dertig leerlingen en zes scholen uit het buitengewoon onderwijs nemen hier aan deel met de studierichting ‘groenbeheer’. Volgend jaar komt er met ‘fastfood medewerker duaal’ zelfs een studierichting bij in het BuSO. Dertig scholen uit het buitengewoon onderwijs zullen dan één van deze twee of beide studierichtingen aanbieden.

Werkplekleren verhoogt kans op werk

De kennismaking met een onderneming zorgt ervoor dat jongeren sneller te weten komen hoe het eraan toegaat op een werkplek. Dat vergemakkelijkt de overgang naar de arbeidsmarkt. Ook de schoolverlaterstudie van VDAB toont aan dat jongeren uit het BuSO die een Alternerende Beroepsopleiding (ABO-jaar) volgen met een aanzienlijk deel aan werkplekleren meer kans op werk hebben in vergelijking met BuSo jongeren die geen ABO volgen. Scholen hebben de keuze om een duale studierichting aan te bieden, het wordt geen verplichting.

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters: “Het proefproject in de opleiding groen- en tuinbeheer werd enorm positief onthaald. We zijn ervan overtuigd dat ook voor jongeren in het buitengewoon secundair onderwijs duaal leren de ideale leerweg kan zijn om een kwalificatie of een diploma te behalen. De kennismaking met hoe het eraan toegaat op een werkplek maakt de jongeren ook sterker in hun latere zoektocht naar werk.”