Brusselse oppositie vraagt dringend debat over vaccinaties, meerderheid weigert

Door Gilles Verstraeten op 24 februari 2021, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Wonen en werken in Brussel, Coronacrisis
Gilles Verstraeten

Woensdagmiddag vroegen verschillende Brusselse oppositiepartijen, waaronder de N-VA, om een dringend debat rond de vaccinaties in het Brussels Parlement. De meerderheid stemde tegen de vraag, ze wacht liever tot volgende week, wanneer er al een commissie Gezondheid voorzien is. Brussels Parlementslid Gilles Verstraeten is niet te spreken over het uitstel. “Deze kwestie is urgent! Slechts vijf procent van de vaccinatiecapaciteit in centrum Heizel, het grootste van het land, wordt vandaag gebruikt. Van de 11.000 uitgenodigde mensen stuurt tot nu toe 72 procent zijn kat.”

Minister Maron nergens te bespeuren

Voor de N-VA moeten er dan ook vroeger eerder dan later antwoorden komen. “We lopen iedere dag duizenden vaccinaties mis, we hebben op drie weken 3.000 mensen gevaccineerd terwijl we in principe voldoende capaciteit hebben om 4.400 mensen per dág te vaccineren. Mevrouw Neven van de Brusselse gezondheidsinspectie schijnt niet te weten hoe dat komt en minister van Volksgezondheid Maron is in geen velden of wegen te bespeuren. Dit is blijkbaar al weken aan de gang. Men moet nú met oplossingen komen”, vindt Verstraeten.

Waar is Vervoort?

Verder hekelt Verstraeten dat slechts twee van de tien beloofde vaccinatiecentra (Heizel en Pacheco) in Brussel geopend zijn, terwijl alle 96 centra in Vlaanderen al operationeel zijn. Voor hem is opnieuw duidelijk dat de Brusselse regering de les maar niet wil leren. “Dit is gewoon een pijnlijke déjà-vu van de afgelopen zomer. Waar is de sense of urgency? Waar is Vervoort? Waar is Maron?”