Hospitalisaties als graadmeter

Meten is weten. Hoe meer er getest wordt, des te groter de kans dat coronabesmettingen ontdekt wordt en de bevolking kunt beschermen. Een Terzake-reportage toonde aan dat er bijvoorbeeld in de provincie Antwerpen bijna dubbel zoveel getest wordt als in het Brussels Gewest. Maar verontrustender is het aantal hospitalisaties in Brussel. “Dat is eigenlijk de beste graadmeter voor de ernst van de crisis”, stelt Verstraeten.

17 procent van het aantal ziekenhuisopnames

Het aantal hospitalisaties zou in Brussel voor de laatste twee weken op 45 opnames liggen. De zwaar getroffen provincie Antwerpen telde er 48. “Brussel was de afgelopen twee weken goed voor 10 procent van het aantal positief geteste gevallen in België, wat overeenstemt met het aandeel van Brussel in de totale Belgische bevolking. Maar Brussel vertegenwoordigt voor diezelfde periode wel 17 procent van het totaal aantal ziekenhuisopnames en dus zware gevallen in België. Daar klopt iets niet.”

Geen reden tot feestvreugde in Brussel

Verstraeten stelt dan ook dat er geen reden tot feestvreugde is in Brussel. “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje wat dit virus betreft. Het jolijt van sommige Brusselse commentatoren en politici omdat het elders slechter zou gaan was misplaatst en beneden alle peil. We zouden er beter aan doen de ernst van de situatie in Brussel goed op te volgen en correct in te schatten. En daar maak ik mij ernstige zorgen over.”

Voor Verstraeten moet Brussel dan ook vooral de testcapaciteit uitbreiden en toegankelijker maken. “Enkel zo kunnen we erger voorkomen”, besluit hij.