Brugpensioen op 56: een zeer slecht signaal

Door Jan Spooren op 12 juni 2018, over deze onderwerpen: Het middenveld, Pensioenen
Carrefour

Het voorstel van de directie en vakbonden van Carrefour om hun werknemers vanaf 56 jaar op brugpensioen te sturen, is opmerkelijk op een ogenblik dat tal van bedrijven smeken om ervaren en gekwalificeerde werkkrachten. “Een totaal verkeerd signaal”, zegt Kamerlid Jan Spooren.

De premier heeft van de strijd tegen het toenemende aantal openstaande knelpuntvacatures en de verdere verhoging van de werkzaamheidsgraad terecht een topprioriteit gemaakt voor het resterende jaar van deze legislatuur. Het voorstel van de directie en vakbonden van Carrefour om hun ervaren werknemers vanaf 56 jaar op brugpensioen te sturen, is dan ook een totaal verkeerd signaal. “Dit is een uitholling van het beleid om iedereen langer aan het werk te houden”, zegt Kamerlid Jan Spooren.

Inzetten op outplacement en activering
Het is veel beter voor de betrokkenen en voor de Sociale zekerheid De sociale zekerheid is in België tot nader order federaal. De belangrijkste pijlers van de Belgische sociale zekerheid zijn: de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), de pensioenen, de werkloosheidsverzekering en de kinderbijslagen. Daarnaast ook nog beroepsziekten, arbeidsongevallen en jaarlijkse vakantie. Sommige Vlaamse partijen ijveren al lang voor de overheveling van (grote delen van) de sociale zekerheid naar gewesten en gemeenschappen. sociale zekerheid om in het sociaal plan in te zetten op outplacement, activering en begeleiding naar een andere job. Op een ogenblik dat steeds meer bedrijven smeken om ervaren en gekwalificeerd personeel is dit de enige mogelijke en juiste optie.