Op 16 november 2018 keurde de Vlaamse Regering onder leiding van toenmalig minister-president Geert Bourgeois het ‘Brexit Actieplan’ goed. Met die goedkeuring van het actieplan werd ook de Brexit Helpdesk opgericht. De helpdesk is het eerste aanspreekpunt voor alle bedrijven, ondernemers en exporteurs die met vragen zitten over de Brexit.

Brexit Helpdesk: vooral vragen over douane en invoer

In totaal ontving de helpdesk sinds zijn ontstaan 849 vragen. De meeste vragen komen van kmo’s en gaan voornamelijk over douane en- invoerformaliteiten en algemene vragen. Het grootste deel van de vragen komt uit de voedings- en drankindustrie. De website brexitready.be heeft in de periode 2019-2021 74.023 unieke paginabezoeken gekregen. De kostprijs van de bijkomende Brexit-aanwervingen in de helpdesk en de kredietbemiddeling bedraagt 560.000 euro.

5 goedgekeurde aanvragen voor Brexit Veerkrachtsubsidie

In februari keurde de Vlaamse Regering de Brexit Veerkrachtsubsidie goed. Vlaamse kmo’s die worden getroffen door de Brexit, kunnen een beroep doen op deze subsidie om hun strategische plannen duurzaam te hervormen. Voor die heroriëntering kan de kmo een subsidie van maximaal 50.000 euro ontvangen en begeleiding door een medewerker van de Vlaamse overheid voor het volledige traject. Van de 14 aanvragen werden er vijf goedgekeurd en zijn er nog vier in behandeling. Drie aanvragen werden onontvankelijk verklaard en twee werden door de ondernemer zelf teruggetrokken.

Maaike De Vreese: “We moeten waakzaam blijven”

De voorlopige import- en exportcijfers van en naar het Verenigd Koninkrijk zien er niet rooskleurig uit. In het eerste kwartaal van 2021 kromp onze export met een vijfde tegenover vorig jaar. Ook onze import tekent in het eerste kwartaal een verlies van bijna 10 procent op tegenover vorig jaar. Toch mogen we ons volgens Maaike De Vreese niet blind staren op die cijfers. “Een belangrijke kanttekening is dat er in het laatste kwartaal van 2020 veel goederen werden aangekocht en gestockeerd door Britse ondernemingen. Maar we moeten wel waakzaam blijven. We ondersteunen maximaal onze ondernemingen met raad en daad. Op deze manier kunnen we de ergste schokken opvangen en onze Vlaamse bedrijven perspectief bieden in deze moeilijke tijden.”