De Vlaamse Regering lanceerde met Vlaamse Veerkracht een relanceplan om Vlaanderen uit de coronacrisis te leiden en in te zetten op een sterker Vlaanderen. “Binnen het relanceplan hebben we 280 miljoen euro voorzien voor sociale huisvesting. Inzetten op extra sociale woningen is een belangrijk onderdeel van ons relanceplan. Een kwalitatieve sociale woning aan een betaalbare huurprijs kan financiële ademruimte geven aan wie het moeilijk heeft”, vertelt Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele.

Sociale woonaanbod verruimen

“We willen de ambitieuze Vlaamse klimaat- en energiedoelstellingen tegen 2050 behalen, daarom gaan we onze sociale huurwoningen energetisch renoveren. We voorzien hiervoor 30 miljoen euro”, gaat minister Diependaele verder. “Tegelijk is de sociale woningmarkt toegankelijker dan ooit en staan we dus voor een uitdaging op de woningmarkt, voornamelijk in het goedkoopste segment van de huurmarkt. We leveren dus een financiële inspanning van 250 miljoen euro om het sociale woonaanbod te verruimen en om de sociale woningbouw en de renovatie van sociale woningen te versnellen. Nu is het zaak dat de sociale huisvestingsmaatschappijen met deze beschikbare middelen aan de slag gaan en effectief woningen bouwen.”

Kwaliteitsvollere sociale woningen met lagere energiefactuur

Matthias Diependaele: “Sociale woningen renoveren is niet alleen belangrijk om onze ambitieuze Vlaamse doelstellingen tegen 2050 te halen. Het maakt ook voor de sociale huurder een groot verschil: de woning wordt kwalitatiever en de energiefactuur daalt.”