“Bombardier wil een order van De Lijn binnenhalen en probeert daarom de Vlaamse Regering onder druk te zetten door de productie van de nieuwe dubbeldeksrijtuigen in Brugge in twijfel te trekken”, stelt De Coninck. Volgens minister Bellot laat de wetgeving inzake overheidsopdrachten niet toe dat er een specifieke locatie voor productie wordt opgelegd.

Pacta ...

Toch zijn er afspraken gemaakt. In het contract tussen de NMBS en Bombardier werd toegevoegd dat de site in Brugge instaat voor bepaalde taken in het productieproces. Mocht Bombardier de M7’s dus elders willen produceren, dan kan de NMBS dat weigeren op basis van kwaliteitsaudits of een gebrek aan referenties. Bovendien staat het al dan niet binnenhalen van een order van De Lijn daar volledig los van.

... sunt servanda!

Van Den Driessche en De Coninck dringen erop aan dat minister Bellot het dossier naar zich toe trekt. Het moet duidelijk zijn dat Bombardier zijn afspraken moet naleven: pacta sunt servanda. “Men probeert hier op een onheuse manier de overheid onder druk te zetten, met als inzet de werkgelegenheid van honderden gezinnen”, besluiten beide volksvertegenwoordigers.