Minister Vandenbroucke (Vooruit) legde een wetsontwerp voor ‘inzake dringende diverse bepalingen gezondheid’ van 1.850 pagina’s: onmogelijk te analyseren op korte termijn. N-VA-Kamerleden Björn Anseeuw, Wim Van der Donckt en Valerie Van Peel dienden daarom een amendement in waarin gevraagd werd om enkel de artikelen die werkelijk urgent zijn nog te bespreken. De andere artikelen worden uit het wetsontwerp gehaald, en moet de minister dan op een later moment opnieuw indienen.

Correcte behandeling van wetsontwerpen

Na een uitputtende zitting gaf minister Vandenbroucke uiteindelijk toe en spoorde hij ook de andere Vivaldi-partijen aan om het amendement van de N-VA mee goed te keuren. “Een overwinning voor de democratische en correcte behandeling van wetsontwerpen”, aldus Anseeuw.

“Als parlementsleden moeten we de mogelijkheid krijgen om de regering deftig te kunnen controleren. Dat kan niet als we door ministers gedwongen worden om alle voorstellen op een drafje goed te keuren. Dat getuigt niet van de nieuwe politieke cultuur die deze regering beloofde en waar we nog maar weinig bewijs van gezien hebben”, besluit Anseeuw.