Bert Maertens vraagt gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn uit respect voor de reiziger

Door Bert Maertens op 20 januari 2020, over deze onderwerpen: De Lijn
Bus De Lijn

Als de vakbonden en de directie van De Lijn er over zes maanden niet in slagen om met een gedragen akkoord een goed systeem van minimale dienstverlening in te voeren, dan moet de politiek de tanden laten zien en zelf beslissen. Dat verklaart Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens. De recente stakingsgolf zorgt voor enorm veel frustratie bij de reizigers én zadelt De Lijn met een nefast imagoprobleem op.

Politieke stakingsacties

In het najaar van 2019 werden de reizigers van De Lijn geteisterd door een stakingsgolf. Die stakingen zijn de verantwoordelijkheid van de socialistische vakbond ACOD, stelt Vlaams Parlementslid Bert Maertens: “Als je als vakbond het sociaal overleg niet ernstig neemt en vrijwel meteen grijpt naar het stakingswapen, dan is dat totaal onverantwoord en misplaatst. Een ernstig overleg is zo onmogelijk. Als je merkt dat de andere vakbonden wél willen overleggen, dan kan je niet anders dan concluderen dat dit politieke stakingen zijn met de sociale verkiezingen van mei in het vooruitzicht.”

Reizigers de dupe

De stakingsacties hebben pijnlijke gevolgen voor de reizigers van De Lijn. Zij blijven steeds vaker in de kou staan omdat ritten worden afgeschaft. “Daarom moet de gegarandeerde dienstverlening er zo snel mogelijk komen, ik blijf daar op hameren. De minister gaf de vakbonden en de directie nu uitstel tot juli. Als de vakbonden na de sociale verkiezingen in mei blijven treuzelen en niet op zoek willen gaan naar een goede oplossing, dan moet de politiek de tanden laten zien en zelf een systeem van gegarandeerde dienstverlening opleggen. Dat zijn we verplicht aan de reizigers, die een kwaliteitsvol maar ook betrouwbaar openbaar vervoer verdient”, besluit Maertens

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is