Essentiële jaren eerst

Vanaf vrijdag 15 de scholen opnieuw openen. Maar niet voor iedereen: in de basisscholen enkel de leerlingen van het eerste, tweede en zesde leerjaar; in het secundair enkel het zesde jaar. “We moesten kiezen. Het eerste en tweede leerjaar zijn de meest kritieke jaren. Daar worden de basisvaardigheden schrijven, lezen en rekenen bijgebracht. Het zesde leerjaar is een essentieel overgangsjaar. Hetzelfde geldt voor het zesde jaar secundair, ook dat is een essentieel overgangsjaar”, zegt minister Weyts in de tv-studio’s.

Groen licht van preventie-adviseur

Uit reacties blijkt dat zowel leerkrachten als leerlingen het wel zien zitten om opnieuw de klas in te gaan. Op voorwaarde dat dat veilig kan. Minister Weyts’ antwoord is duidelijk: “Een school kan pas starten met lessen wanneer er een risico-analyse heeft plaatsgevonden. De preventie-adviseur gaat eerst kijken of de vooropgestelde aanpassingen concreet en op een veilige manier worden toegepast. De preventie-adviseur moet eerst groen licht geven.”

Instroom beperken

Niet iedereen kan dus naar school. Het was de keuze waar hij voor stond, zegt Ben Weyts. “Dit is niet het ideale, maar wel het mogelijke. De virologen hadden vanuit hun terechte bekommernis gezegd: we moeten de instroom beperken. Je zal moeten kiezen.”

Perspectief voor ouders, leerlingen en leerkrachten

Uiteindelijk zal het de Nationale Veiligheidsraad zijn die beslist of er op 15 mei opnieuw school is in Vlaanderen. “In België weet je nooit. Maar dit advies is breed gedragen: door het onderwijsveld, maar ook door experts. We hebben hier lang over samengezeten, hebben pijnlijke keuzes moeten maken, maar hebben wel onze verantwoordelijkheid genomen. Ouders, leerlingen en leerkrachten hebben behoefte aan en recht op perspectief”, besluit Ben Weyts.

Bekijk Ben Weyts in het VRT Journaal en in het VTM Nieuws.