Zomerscholen werden vorig jaar voor het eerst op grotere schaal georganiseerd in Vlaanderen, als reactie op de sluiting van de scholen na het uitbreken van de coronacrisis. In samenwerking met scholen en lokale besturen werden er 138 zomerscholen georganiseerd verspreid over heel Vlaanderen. Met succes: er werden meer dan 7.500 jongeren bereikt, waaronder veel leerlingen met leerachterstand, kansarme leerlingen en anderstalige leerlingen – net de groepen die het hardst geraakt waren door de sluiting van de scholen. Het goede rapport van de zomerscholen sterkte Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts om de zomerscholen structureel te verankeren.

10 miljoen euro voor nieuwe zomerscholen

Minister Weyts en zijn collega van Binnenlands Bestuur maken nu samen 10 miljoen euro vrij zodat scholen of lokale besturen tussen 5 juli en 27 augustus opnieuw zomerscholen kunnen organiseren. De projectoproep wordt na de paasvakantie gelanceerd. Vorig jaar werd er een budget voorzien van 25 euro per dag  per leerling. Nu wordt dat bedrag opgetrokken naar 45 euro. Als een lokaal bestuur de regierol opneemt, komt daar nog 20 euro per leerling bovenop. Op die manier willen de ministers het aantal zomerscholen drastisch uitbreiden en structureel verankeren.

Zomerscholen groeiden uit tot succes

Er is nu ook een inspiratiegids met wetenschappelijke inzichten en er komt ook een centrale website met opleidingen en praktijkvoorbeelden uit binnen- én buitenland. Scholen en lokale besturen krijgen zo een houvast bij alle verschillende aspecten, zoals goede partners en medewerkers aantrekken, de juiste doelgroep aanspreken en een sterk verrijkingsprogramma uitwerken. Het is geen vast zomerschoolrecept, maar wel een schat aan bruikbare invalshoeken, tips en ideeën waar scholen en lokale besturen echt mee aan de slag kunnen. Getuigenissen van Vlaamse leraren en coördinatoren maken duidelijk hoe de zomerscholen vorig schooljaar uitgroeiden tot een succes. Op het digitale platform KlasCement werd een aparte plek gecreëerd waar scholen en lokale besturen een uitgebreid aanbod van leermiddelen, weekplanningen, evaluatiemiddelen en andere bruikbare materialen kunnen vinden en delen.

Meer zomerscholen voor kwetsbare leerlingen

“We hopen dat er dit jaar nog meer zomerscholen georganiseerd worden. Er is geld genoeg voorzien om 20.000 jongeren bij te spijkeren”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “De inspiratiegids maakt het voor scholen en lokale besturen makkelijker en aantrekkelijker om de stap te zetten. Dit kan zeker voor de meest kwetsbare leerlingen een enorm verschil maken.”