De medewerkers van de 166 erkende dierenasielen in Vlaanderen werken zich elke dag uit de naad om zorg te dragen voor verwaarloosde, verdwaalde of vergeten dieren. De asielen draaien vooral op vrijwilligers en eigen fondsenwerving: er was nog nooit structurele financiële steun vanuit de overheid. Tot nu toe konden asielen alleen een vergoeding krijgen voor de opvang van inbeslaggenomen dieren, maar daar waren vaak discussies over omdat het niet duidelijk was welke uitgaven precies in aanmerking kwamen voor terugbetaling. Dit jaar was er voor het eerst een impuls van 3.000 euro voor elk asiel, maar dat was nog maar een eenmalige maatregel.

Basisbedrag voor erkende asielen

Vlaams Dierenminister Ben Weyts heeft nu de krijtlijnen uitgetekend voor een structurele en stabiele financiële ondersteuning voor dierenasielen. Elk jaar zal meer dan een miljoen euro geïnvesteerd worden in de dierenasielen. Weyts voorziet drie pijlers. Ten eerste komt er een basisbedrag voor alle erkende asielen, die hiervoor slechts aan enkele laagdrempelige voorwaarden moeten voldoen. Ten tweede komt er een uniforme vergoeding voor de opvang van inbeslaggenomen dieren, zodat asielen duidelijkheid krijgen en discussies vermeden worden. Ten derde komt er een extra compensatie die varieert naar gelang de opvangcapaciteit, waarbij ook rekening gehouden wordt met het voorzien van unieke opvangplaatsen.

In het belang van de vrijwilligers en van de dieren

Het nieuwe subsidiesysteem wordt nog dit jaar operationeel. “We willen asielen een vaste financiële basis geven”, zegt Weyts. “Zo ontstaat er een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom, waar de asielen verder op kunnen bouwen. Zo ontstaan er ook kansen om verder te professionaliseren. Dat is niet alleen in het belang van de vrijwilligers, maar ook van de dieren zelf.”