In de zomer kondigde de regering aan dat ze ingetekend had in de Europese aankoopprocedure voor het in ontwikkeling zijnde vaccin van BioNtech/Pfizer. De regering zat niet aan tafel voor het afsluiten van het aankoopcontract maar kon in tweede lijn in- of uittekenen en dus vaccins bestellen. Er werd gekozen voor vijf van de 200 miljoen in totaal bestelde vaccins. De Europese Commissie had echter een optie voor 100 miljoen extra dosissen. Hoeveel er daarvan voor dit land zouden zijn, werd niet gecommuniceerd. Een kleine rekensom leert dat het om 2,5 miljoen vaccins extra voor België zou gaan.

Toen in november bekend werd dat de klinische studies de effectiviteit van het vaccin bevestigden, schakelden heel wat overheden een versnelling hoger. Ze bestelden extra vaccins bij BioNtech/Pfizer, bouwden vaccinatiedorpen op, maakten strategieën bekend,… In dit land werd eind november eindelijk een vaccinatietaskforce in het leven geroepen.

Kathleen Depoorter trok al meermaals aan de alarmbel

Ook werd bekend dat Duitsland van de extra bestelling van 100 miljoen vaccins er 30 miljoen zou ontvangen. Uiteraard is dat niet in proportie tot het aantal Duitse inwoners. Herhaaldelijk ondervroeg Kamerlid Depoorter de ministers van Volksgezondheid en de premier naar de proportionaliteit van de verdeling van de vaccins. Ook toen bleek dat er in december maar een symbolische levering van 10.000 vaccins naar ons land kwam, luidde ze aan de alarmbel. Op dat moment kreeg Nederland er immers meer dan 165.000.

Gebrek aan vooruitziendheid

“Het is duidelijk dat de premier noch de minister van Volksgezondheid voldoende stappen gezet hebben om het deel aan vaccins waarop onze bevolking volgens de Europese verdeling recht op heeft naar ons land te brengen. Toen de goede klinische resultaten van het BioNtech/Pfizervaccin bekend werden gemaakt, had men onmiddellijk moeten reageren en de 2,5 miljoen extra vaccins voor ons land moeten opeisen. Dat is bij mijn weten niet gebeurd. De trage levering van de vaccins en het feit dat we voor de komende 10 miljoen aan Pfizervaccins opnieuw bij de laatste in de rij staan, zijn het gevolg van een gebrek aan vooruitziendheid van de regering. Met de extra 2,5 miljoen vaccins had men op een snelle manier 1,25 miljoen personen kunnen vaccineren, bovenop de bewoners en personeel van de woonzorgcentra, beginnende met de eerstelijnszorgverstrekkers en de mensen werkzaam in de ziekenhuizen die onder alle omstandigheden klaar moeten zijn voor een eventuele derde golf”, besluit Depoorter.