Wegzetten als trumpist

De gebeurtenissen in de VS gaven aanleiding tot een debat over wat democratie is. Daarover was voorzitter De Wever duidelijk. “Een samenleving maakt een democratie en niet omgekeerd. In dit land leven we in parallelle democratieën die we optellen. Dit kan zo niet verder.” De Wever had wat dat betreft ook nog een boodschap voor Alexander De Croo: “Je kan mensen die deze analyse maken niet gewoon wegzetten als gevaarlijk en trumpistisch.”

Gevaarlijk voor de democratie

Ook de Vlaamse media kwamen aan bod als gespreksonderwerp. Bart De Wever wees op de eenzijdige focus op Trump en de VS, terwijl het optreden van China in Hong Kong en dichter bij huis de Catalaanse kwestie onderbelicht blijven. “Men schiet hier op de lijkwagen van Trump, maar intussen zitten in Spanje mensen in de gevangenis omdat ze een referendum organiseerden. Ook dat is gevaarlijk voor de democratie. Daar wordt amper over bericht, terwijl het bij ons in Europa gebeurt.”

Bekijk Bart De Wever over de Verenigde Staten, maar ook over de vaccinatiestrategie en over sociale media, in De Afspraak op VRT NU (beschikbaar tot 7 februari 2021).