Bart De Wever slaat ook mea culpa: “In de Zweedse regering hadden we inderdaad twee kerncentrales kunnen verlengen, maar vooral de liberalen met Gwendolyn Rutten wilden daar niets van weten. Het was een consensus: we hebben toen extra investeringen voor defensie binnengehaald. Maar ik dacht niet dat de anderen later zo stom zouden zijn om met de Groenen in zee te gaan.”

Groene politiek

“Ik hoop nu dat iedereen begrijpt waarom de prijzen zo op hol slaan. Waarom zijn we zo afhankelijk geworden van Rusland? Door de groene politiek: geen kernenergie meer, geen fossiele brandstoffen meer, alleen nog hernieuwbare energie. Gevolg: onze eigen productie zakt. In mijn ideale wereld gaan we naar een mix van vijftig procent nucleair en vijftig procent hernieuwbaar.” Dat betekent voor De Wever het openhouden van vijf kerncentrales.

Compleet krankzinnig

De Wever laakt in het interview ook de plannen van staatssecretaris Mahdi over de opvang van Oekraïense vluchtelingen bij mensen thuis. “Wat Mahdi in gang wil zetten, is compleet krankzinnig. Vluchtelingen dreigen verspreid te raken over duizend-en-een plekken. Het gaat hier over getraumatiseerde vrouwen en kinderen. Wat als zij straks te horen krijgen dat hun man of vader gestorven is in de oorlog? Wie zal hen dan begeleiden?” Dat Mahdi ondertussen ook kiest voor collectieve opvang, komt volgens De Wever te laat. “Weet je wat het is: de reguliere asielopvang zit propvol met veelal mensen die geen asiel zullen krijgen. Dat is het gevolg van het Europese wanbeleid.”

Paljas

In het interview is Bart De Wever ook bijzonder scherp voor de banden die Vlaams Belang heeft met het regime van Poetin. “Ik heb Tom Van Grieken ooit een paljas genoemd. Dat ging toen over de banden tussen zijn partij en Rusland. Recent kreeg ook Matteo Salvini hetzelfde naar zijn kop geslingerd. Niet toevallig ging die ook graag op de foto met Poetin. Vlaams Belang heeft waarnemers gestuurd naar het referendum op de Krim. Dat was niet meer dan een gunst aan Poetin.”

Ge moogt uw brol houden

Het Vlaams Belang ontkent deze banden, maar De Wever countert scherp: “Er is niemand die dat gelooft. Hun hypocrisie is onwaarschijnlijk. Het zijn kazakkendraaiers van de ergste soort. Enkele weken geleden wou Dewinter nog uit de NAVO stappen en nu doen ze inzamelacties voor het Oekraïense volk. Was ik een Oekraïner, ik zou zeggen: ge moogt uw brol houden. Ik heb dan nog meer respect voor de PVDA die consequent Rusland blijft steunen.”