De Nationale Veiligheidsraad moet vrijdag met een exitplan komen om zoveel mogelijk sectoren te kunnen heropstarten. “Wij zijn veel verder gegaan in het stilleggen dan buurlanden. 22 procent van alle werknemers is technisch werkloos. In Duitsland is dat 6 procent, in Frankrijk 3 procent. Veel van die landen hebben al richtlijnen rond veilig doorwerken en duurzaam leven met corona.” De Wever wijst op de valse tegenstelling tussen economie en gezondheid: “Als je geen sterke welvaart hebt, kan je geen sterke gezondheidszorg hebben. Anders riskeer je dat een reactie op de crisis erger is dan de crisis zelf.”

Ballon van volmachten loopt leeg

Meerdere partijen geven inmiddels aan dat een minderheidsregering met volmachten niet ideaal is. “Het niet-vormen van een volwaardige regering is een gemiste kans geweest. Een regering waar alle sterke krachten inzitten had qua draagvlak bij de bevolking, bestuurskracht en coördinatie met de deelstaten beter kunnen functioneren. Bon, dat is een verdronken kalf. Je ziet week na week dat de ballon van die volmachten aan het leeglopen is.”

Rug rechten

Daarom dringt De Wever erop aan om in juni opnieuw de vraag stellen of we niet beter een volwaardige regering vormen. Hij geeft aan bereid te zijn opnieuw aan tafel te gaan. Aan zijn Vlaamse collega’s vraagt hij de rug te rechten en niet mee te gaan in een regering gedomineerd door de PS en Ecolo: “Er worden beslissingen genomen die de welvaart van het komende decennium bepalen. Nu is het moment voor Vlaamse politici om de handen in elkaar te slaan.”

Luister naar Bart De Wever in De Ochtend of op VTM Nieuws (vanaf 7:08, tot 27 april 2020)