“Het was een ongelooflijke blunder om het onderwijs te sluiten.” De Wever op incidenten met jongeren in de voorbije week. “De federale regering heeft de deelstaten de arm omgewrongen om te sluiten, tegen de cijfers, tegen de experten en tegen iedere logica in.”

Twee groepen tegenover elkaar

Volgens voorzitter De Wever zijn er in de samenleving twee groepen mensen ontstaan. “Je hebt een helft van vooral jonge mensen, ook mensen die economisch zwaar getroffen worden, en die zijn het meer dan beu, die willen meer vrijheid. Je hebt een andere helft die nog heel angstig is, vaak oudere mensen of mensen met een aandoening. Die twee groepen staan met getrokken messen tegenover elkaar.”

Duidelijk perspectief is nodig

Om die tegenstelling op te lossen, moet er volgens Bart De Wever perspectief geboden worden in plaats van angst te prediken. “Wanneer de mensen met een aandoening gevaccineerd zijn, moet je de samenleving geleidelijk kunnen heropenen. Een vast en duidelijk perspectief is wat we nodig hebben, want langer is het niet houdbaar.”

Terrassen open is een maatregel van openbare orde

De Wever blijft erbij dat de terrassen opnieuw zouden mogen openen. “Dat is geen versoepeling, dat is een maatregel van openbare orde. Ik zou veel liever al die mensen die in die parken op elkaar zitten en waar je nul controle over hebt, op terrassen laten zitten. Waar ik ze goed kan controleren en waar ik maximumcapaciteit kan controleren. Burgemeesters zijn vertrouwd met de realiteit op het terrein, ik denk dat sommige federale excellenties dat gewoon niet snappen.”

Bekijk Bart De Wever in VTM Nieuws