Handen uit de mouwen

Volgens voorzitter De Wever wordt Vlaamse veerkracht dé slagzin voor de komende twee jaar. “Als we niet opletten en herstarten, gaan veel bedrijven nooit meer open. Enorme werkloosheid, lagere levensstandaard. Dat kost óók heel veel gezonde levensjaren. We moeten onze veerkracht nu tonen. We moeten de handen uit de mouwen steken.”

Veel is mogelijk

Bart De Wever gelooft dat Vlaanderen in staat is om krachtig uit de coronacrisis te komen. “Ik geloof dat we dat kunnen. Met innovatie en doorwerken kunnen we uit deze put komen. Zo’n crisis maakt veel mogelijk, is ook een opportuniteit. Veel is nu mogelijk waarvoor mensen vroeger niet openstonden. Zo geraken we erdoor en hoeft dit geen drama te zijn. We hebben al ergere dingen meegemaakt in Vlaanderen doorheen de eeuwen, we zijn dat altijd te boven gekomen.”

Confederale hervorming

De N-VA-voorzitter herhaalde zijn bereidheid om met de PS te onderhandelen over een volwaardige federale regering. “Ik kan me niet inbeelden dat men in Wallonië niet ziet dat dit land institutioneel kreupel is. Er is nood aan een groot akkoord om dit land bestuurbaar te maken. Laten we dit coronajaar gebruiken om een nieuw België 2.0 te maken, met een confederale hervorming.”