Totale nachtmerrie

De Franstalige linkse partijen halen in de peiling samen ruim zestig procent. Bart De Wever vreest het ergste indien die hun ambitie om te regeren kunnen waarmaken. “Mijn schrikbeeld is echt Calvo in de Wetstraat 16. Dan krijgen we een belastingtsunami, open grenzen en een economische ravage. In dat geval dreigt een totale nachtmerrie op ons af te komen”, waarschuwt De Wever.

Linkse regering tegenhouden

De ambitie van De Wever is dan ook dat de N-VA zeker dertig procent haalt op 26 mei. “Als we die dertig procent halen, kunnen we een zeer linkse federale regering tegenhouden. De kiezer moet beseffen dat een stem op een extreme partij een weggegooide stem is en de kans op Kristof Calvo als premier alleen maar groter maakt.”

Factuur naar Vlaanderen

Alleen een sterke N-VA kan vermijden dat in Vlaanderen het economische herstel van de voorbije jaren wordt teruggedraaid. “Als Wallonië kiest voor een extreemlinks wanbeleid, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat die factuur weer naar Vlaanderen zal worden gestuurd, en er een grote aanslag op de Vlaamse middenklasse zal worden gepleegd”, sprak Bart De Wever.

Beluister het volledige gesprek met Bart De Wever.