Bart De Wever: “Het confederalisme komt er”

Door Bart De Wever op 15 januari 2019, over deze onderwerpen: Confederalisme, Verkiezingen 2019
Bart De Wever in Terzake

“Het Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen.Hoe de N-VA het confederalisme concreet vorm wil geven, leest u in de definitieve tekst van het VVV-congres. confederalisme komt er. De onbestuurbaarheid van België kan niet blijven duren. En wie dat wil, kan alleen maar bij de N-VA terecht.” N-VA-voorzitter Bart De Wever gaf maandag in Terzake tekst en uitleg bij de beslissing van de partij om hem bij de verkiezingen van mei uit te spelen als kandidaat-minister-president. Bart De Wever benadrukte dat de gegeven politieke context hem verplicht uit zijn comfortzone in Antwerpen te treden teneinde de N-VA zo sterk mogelijk door de verkiezingen te loodsen. “Incontournable zijn in Vlaanderen is opdracht nummer één voor de N-VA”, zei Bart De Wever.

Reconquista

De N-VA wil na 26 mei zo gauw mogelijk een nieuwe Vlaamse Regering kunnen vormen om zo sterker te staan in de federale onderhandelingen. Bart De Wever verwees naar de reconquista die de PS plant. “Elio Di Rupo spreekt sinds kort weer Nederlands, die wil duidelijk opnieuw premier worden. Aan Vlaamse kant is er een groen-blauwe as die zal trachten een regering te maken zonder de N-VA. Als dat gebeurt, gaat alles eraan wat wij willen inzake migratie en sociaal-economische hervormingen.”

Bekijk hier het volledige interview met Bart De Wever.