Bij de vestiging van Bombardier in Brugge dreigen 200 banen verloren te gaan, nu Bombardier de productie gedeeltelijk wil overhevelen naar andere vestigingen. Volgens de N-VA heeft dat alles weg van contractbreuk. In het contract dat de NMBS met de treinbouwer sloot, werd immers opgenomen dat de nieuwe treinstellen in de vestiging van Brugge zouden worden geassembleerd. De directie van Bombardier lijkt die eerder gemaakte afspraken echter naast zich neer te leggen.

“Het is in het belang van de NMBS zelf om zich hard op te stellen in de onderhandelingen met Bombardier”, beklemtoont De Coninck. Als het personeelsbestand in Brugge fors vermindert, is het immers hoogst twijfelachtig dat Bombardier de beloofde treinstellen nog tijdig kan leveren.

Brugse taskforce

Van Den Driessche, die bij de komende gemeenteraadsverkiezingen lijsttrekker is voor de N-VA in de Breydelstad, hoopt dat ook het Brugse stadsbestuur actie onderneemt. “Er is nood aan een taskforce die nieuwe technologiebedrijven naar Brugge haalt om een toekomst te bieden aan de ervaren werklui die straks hun job dreigen te verliezen en aan de jongeren die binnenkort op de arbeidsmarkt komen”, besluit hij.