Chinese druk

Afgelopen week circuleerden er persberichten over Chinese inmenging in Europa. De Chinese regering trachtte druk uit te oefenen op de inhoud van een rapport van de Europese Dienst voor Extern Optreden (EEAS) omtrent desinformatie rond het coronavirus, aldus de berichten. De EEAS zou onder druk van China wijzigingen in het rapport hebben aangebracht. N-VA-Europarlementslid Assita Kanko wil daarover duidelijkheid van de Europese Commissie.

Rapport afgezwakt?

De EDEO (Europese Dienst voor Extern Onderhoud) stelde een ontwerpverslag op rond de coronapandemie. Een EU-ambtenaar wiens identiteit niet werd bekendgemaakt, beweert nu dat onder druk van de Chinese regering de inhoud en formulering van dit rapport werden afgezwakt en herzien.

Legitieme zorgen

Assita Kanko stelde de Commissie hierover enkele pertinente vragen: “Er zijn legitieme zorgen over de grote druk die China uitoefent op de Europese instellingen en hoeveel invloed die druk heeft op de inhoud van publicaties.” Desinformatie is volgens Kanko een bekommernis sinds de start van de pandemie. Het tast het vertrouwen van het publiek in onze instellingen aan.

Twijfel over onpartijdigheid

Om het vertrouwen te behouden moet de Europese Unie direct optreden tegen een eventuele inmenging, meent Europarlementslid Kanko. “Net daarom is het betreurenswaardig dat de neutraliteit en onpartijdigheid van het EU-departement belast met het tegengaan van desinformatie in twijfel worden getrokken. Ik hoop dat de Europese Commissie het publiek snel en daadkrachtig kan verzekeren dat er geen sprake is van inmenging in het rapport.“

Antwoorden verschuldigd

Het N-VA-Europarlementslid verwacht duidelijk antwoorden van de Europese Commissie en de Europese dienst voor extern optreden (EEAS). “In mijn ogen is het simpel: als je een rapport over desinformatie opstelt, noteer je feiten. Als de Europese Unie morele of academische autoriteit wil behouden, is er geen ruimte voor politiek of manipulatie.”

Opmerkelijke uitspraak

Tot slot wijst Kanko ook op de opmerkelijke uitspraak van Europees Commissaris Vestager, die onder meer in een interview in Knack stelt dat er ‘geen schuldige partijen zijn in deze crisis, en zeker niet de Chinezen’. “Ik vraag me af of dit wel een passende verklaring is van een lid van de Commissie, terwijl er alsmaar meer bewijs opduikt van hoe de Chinese regering deze crisis zeer bedenkelijk heeft aangepakt”, besluit Assita Kanko.