Dinsdag keurde het Europees Parlement het EU Digitaal COVID Certificaat goed. Het gaat om een unieke QR Code, digitaal of op papier waarmee je kan bewijzen dat je gevaccineerd bent, immuun bent na herstel van de ziekte of een recente negatieve PCR-test hebt. Daarmee kan je makkelijker op reis. Het EU Digitaal COVID Certificaat moet vanaf 1 juli in werking treden.

Duidelijkheid in plaats van chaos

Europarlementslid Kanko reageert tevreden op de stemming. “Wat je vandaag moet hebben om op reis te gaan, voor werk of plezier, wordt veel duidelijker. Hopelijk ontstaan er niet te veel kinderziektes bij de invoering. We mogen geen chaos vervangen door een andere chaos en moeten dus de vinger aan de pols houden wanneer zaken scheef dreigen te lopen.”

Warboel vervangen door uniforme aanpak

Volgens Assita Kanko heerst er momenteel vooral chaos en verwarring. “Het blijft moeilijk om familie en vrienden in het buitenland te bezoeken. Het EU Digitaal COVID Certificaat is een tijdelijke oplossing met de potentie om de warboel van systemen en regels in de EU te vervangen door een uniforme aanpak.”

Tijdelijke maar noodzakelijk weg naar vrijheid en economisch herstel

Het EU Digitaal COVID Certificaat is geen wondermiddel maar een instrument dat de toerismesector en de relance van de economie terug op gang moet helpen brengen, zegt Europarlementslid Kanko. “De N-VA steunt de horeca, de toerismesector en de bewegingsvrijheid van de burgers en stemt daarom voor het EU Digitaal COVID Certificaat. Dit certificaat moet zorgen voor duidelijker afspraken en een voorspelbare zomer voor burgers en ondernemers. Het is een tijdelijke, maar noodzakelijke, weg naar meer vrijheid en economisch herstel.”

De zomer is van ons allemaal

Nu is het aan de lidstaten, besluit Assita Kanko.“ Op papier oogt het systeem goed en werkbaar met duidelijke garanties voor de privacy, maar plannen zijn nog geen gebouw. De burgers moeten correct geïnformeerd en begeleid worden en we moeten bijsturen waar nodig maar de zomer is nu aan ons allemaal.”