Europarlementslid Assita Kanko was de afgelopen dagen met een delegatie in Slovenië. Ze ontmoette journalisten, academici, corruptiebestrijders, regeringsvertegenwoordigers en vele anderen uit alle lagen van de bevolking. De delegatie bestond uit één lid per Europese politieke fractie en een lid namens de commissie Begrotingscontrole.

Boos op Sloveens premier Janša

Kanko is naar eigen zeggen van het ruwe publieke debat in Slovenië “Het is duidelijk dat er vuile politieke spelletjes worden gespeeld in Slovenië. En ik ben erg geschrokken van de grove taal die ook door leidende politici wordt gebruikt. De manier waarop er soms over vrouwelijke journalisten wordt gesproken is onacceptabel en beschadigend. Ik ben ook boos op premier Janez Janša, die zogenaamd geen tijd had om ons te ontmoeten, maar tijdens ons bezoek een absurde Twitterstorm ontketende. Een premier onwaardig.”

Hoopgevende signalen vanuit bekritiseerde instellingen

Maar de rechtsstaat wordt niet ondermijnd, leerde Assita Kanko. “Tegelijk heb ik vertegenwoordigers van sterke nationale instellingen ontmoet die wel bekritiseerd, maar zeker niet ondermijnd worden. De nationale corruptiebestrijder, de Ombudsman en de openbaar aanklager, ze verzekerden ons allemaal dat ze onafhankelijk hun werk kunnen doen. Ik ben ook erg blij met de verklaring van de voorzitter van het Sloveense Grondwettelijk Hof, dat het rechtssysteem hier het primaat van het EU-recht voluit accepteert.”

Sloveense rechtsstaat staat overeind

De conclusie van Assita Kanko is helder: “Ik roep alle Sloveense politici op om het publieke debat op beschaafde manier te voeren. Dat zou de kwaliteit van het debat in Slovenië goed doen. Een nationale Twitter-vakantie lijkt me voor de Sloveense politiek een goed idee. De rechtsstaat staat overeind, maar moet wel gekoesterd blijven worden.”