ARCO: een recordfactuur zonder einde?

Door Johan Klaps op 3 juni 2018, over deze onderwerpen: Het middenveld, Belfius en Dexia

Het niet naar de beurs brengen van Belfius dreigt de factuur van Arco nog te vergroten, tot in het oneindige, stelt Kamerlid Johan Klaps op doorbraak.be.

De regering wou een gedeelte van haar aandelen van Belfius, dat nu voor 100% eigendom van de overheid is, verkopen. De verwachte opbrengst zou ongeveer 3 miljard euro bedragen.

In tegenstelling tot in veel andere dossiers, waren alle regeringspartijen het hierover eens. Logisch ook, want de beurzen braken record na record. Toch is de verkoop niet doorgegaan door de koppige weigering van CD&V. Het momentum voor de verkoop van Belfius is nu voorbij. De bankaandelen staan gemiddeld zo’n 20% lager en zullen, gezien de politieke situatie in Italië, wellicht nog verder zakken.

Rekent u even mee? 20% van 3 miljard is 600 miljoen euro. Een gigantisch bedrag dat in rook is opgegaan en dat uiteraard voor schuldafbouw of investeringen gebruikt had kunnen worden.

Dexia

Even samenvatten waarom de overheid eigenaar is van Belfius. Daarvoor moeten we terug naar Dexia, de bank die in handen was van overheden en het Middenveld Het maatschappelijke middenveld is het geheel van particuliere organisaties en instellingen die de verschillende groepen, meningen en belangen in onze samenleving vertegenwoordigen. Doordat zij bemiddelen tussen de individuele burgers en de overheid, vervullen zij een belangrijke brugfunctie. De N-VA pleit als gemeenschapspartij voor een vrij en rijk verenigingsleven. Zo rekenen wij naast vakbonden en mutualiteiten ook heel wat andere verenigingen en niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) tot het middenveld, met inbegrip zelfs van actiecomités en buurtinformatienetwerken (BIN). Meer daarover lees je hier. middenveld . Dexia ontwikkelde zich onder impuls van Beweging.net tot een gigantisch hefboomfonds dat compleet roekeloos omsprong met het geld van haar spaarders.

Dexia was eigenlijk het eerste slachtoffer van de bankencrisis en dwong de Belgische staat tot een gigantische inspanning. De slechte delen zitten nog steeds in Dexia en worden moeizaam, zeer moeizaam, afgebouwd. Wij staan met zijn allen borg voor liefst 54 miljard euro. Als je weet dat Dexia bijzonder gevoelig is aan rentestijgingen en dat het een blootstelling van 23 miljard euro op Italië heeft, is er genoeg reden tot blijvende ongerustheid.

Belfius

De goede delen van de bank zijn ondergebracht in Belfius, dat bij de oprichting werd gewaardeerd op 4 miljard. Nu is dat ongeveer 8 miljard. Als je daar dus minder dan de helft van verkoopt, blijf je baas én heb je je inleg zo ongeveer terugverdiend. Niet slecht, maar gezien de risico’s bij Belfius is dat ook gewoon verstandig.

De kat op de koord heet echter Arco. Beweging.net beduvelde jarenlang haar duizenden coöperanten en eist zonder boe of ba dat de overheid daar voor opdraait. Kris Peeters, vazal van Beweging.net, weigert daarop obstinaat om de verkoop van Belfius goed te keuren. Zo slaagt de overheid, en dus ons, erin om allen samen 600 miljoen euro afhandig te maken!

Een recordfactuur zonder einde?