In het kader van de campagne ‘Vlaanderen feest!’ kunnen steden en gemeenten een financiële tegemoetkoming ontvangen wanneer ze in het kader van 11 juli feestelijkheden organiseren. Dit aanbod geldt ook voor Brusselse lokale besturen, die dit jaar per brief op de hoogte werden gebracht van de ondersteuningsmogelijkheden.

Brussel is Vlaamse Gemeenschap liever kwijt dan rijk

Amper vier Brusselse gemeenten hebben in dit kader een aanvraag ingediend. Dat aantal is zelfs nog gedaald ten opzichte van de voorbije jaren. Vanlouwe reageert verbolgen. “De Vlaamse Gemeenschap is een wezenlijk onderdeel van het lokale weefsel van alle Brusselse gemeenten. Voor ons is 11 juli een hoogdag die we samen willen vieren met de hele gemeenschap. Andermaal wordt duidelijk dat de gemeentebesturen in onze hoofdstad de Vlaamse Gemeenschap liever kwijt dan rijk zijn.”

Triest dieptepunt

Vlaanderen investeert jaarlijks meer dan 1 miljard euro in Brussel, een verrijking voor onze hoofdstad, beklemtoon Vanlouwe. “Toch blijft de minachting en het gebrek aan aandacht voor de Vlaamse lokale gemeenschap een jammerlijke constante in de Brusselse gemeentebesturen. De gebrekkige tweetaligheid is daarbij ongetwijfeld een triest dieptepunt.”

“Brussel is, net zoals Vlaanderen, toe aan heropleving en een aantal evenementen moet opnieuw kunnen georganiseerd worden in alle veiligheid met inachtneming van de geldende maatregelen. Ik betreur ten zeerste dat bijna niemand de moeite neemt om hier werkelijk mee aan de slag te gaan en inspanningen doet om de zomer in Brussel echt feestelijk in te zetten,” besluit Vanlouwe.