Niet bevoegd

Het Brussels Parlement besliste deze week tot de overheveling van de 49 rusthuizen naar de GGC. “In principe mocht die overheveling gewoon niet plaatsgevonden hebben, want de GGC is enkel bevoegd voor tweetalige rusthuizen”, zegt Liesbeth Dhaene. Amper twee van de 49 rusthuizen zijn effectief tweetalig. Bovendien is het budget voor de vernederlandsing van de 47 overige rusthuizen niet verhoogd. “Dat is nog altijd 38.000 euro voor alle 158 Brusselse rusthuizen, of 240 euro per rusthuis, om van een Franstalige naar een tweetalige werking over te stappen”, aldus Brussels parlementslid Dhaene.

Respect voor tweetaligheid

Het toezicht op de tweetaligheid laat bovendien te wensen over. “Tussen 2014 en 2017 was er maar één inspectiebezoek”, zegt Vlaams Parlementslid Persyn. Hij ondervroeg in het Vlaams Parlement de Vlaamse minister van Brussel over de omstreden overheveling. “Wij maken ons serieuze zorgen over het respect voor de tweetaligheid in de rusthuizen die worden overgedragen”, betoogt Peter Persyn, die de repliek van de minister afdoet als “niet genoeg”.