Federaal parlementsleden Yoleen Van Camp en Theo Francken stelden bevoegd staatssecretaris Mahdi verschillende vragen met betrekking tot de problematiek. “Staatssecretaris Mahdi verwees bij vragen hieromtrent door naar de minister van Binnenlandse Zaken, nochtans zelfde partij, zelfde uitdagingen, gezamenlijke bevoegdheid. Wel bevestigt hij dat de werkgroep Transmigratie volgende week opnieuw opstart.  De problematiek is nochtans niet nieuw. Jaren wachten om een goed werkende werkgroep opnieuw op te starten is hallucinant. Veel te traag, dit gaat om mensenlevens”, zeggen Van Camp en Francken.

Traag en niet transparant

Voor Maaike De Vreese is het hoog tijd dat men wakker schiet. “De verwachtingen liggen hoog. Brugs burgemeester De Fauw lijkt eindelijk tot voortschrijdend inzicht te komen. Hij steunt de vraag om transmigranten kordater aan te pakken en ze over te brengen naar het gesloten centrum. Hij deed een voorstel aan minister Verlinden en Mahdi toen ze in november op bezoek kwamen in Zeebrugge. Maanden na datum wacht hij nog steeds op een antwoord. Ook hier traag en niet transparant, want wat het voorstel inhoudt, dat zou ik nu eindelijk wel eens willen weten.”

CD&V blaast warm en koud

Wat volgens De Vreese wel al duidelijk is, is dat staatssecretaris Mahdi niet van plan is transmigranten op te sluiten. “Dat lezen we op zijn twitter na zijn bezoek aan het gesloten centrum van Brugge samen met de burgemeester. Wat is het standpunt van CD&V nu eigenlijk? Momenteel komt men niet verder dan warm en koud blazen zonder uitgewerkt plan. Een kordate aanpak van de transmigratieproblematiek is nochtans dringend nodig.”

Stevige tand bijsteken

Volgens de N-VA-parlementsleden is het duidelijk. Het is dringend tijd om een stevige tand bij te steken. Dat kan enkel door op verschillende fronten en niveaus samen te werken en initiatieven te nemen. “Inklimmen in vrachtwagens door transmigranten moet strafbaar worden. Ons wetsvoorstel daarover ligt klaar in de Kamer om goedgekeurd te worden”, aldus Yoleen Van Camp. De Vreese wil vermijden dat de Zeebrugse haven de zwakste schakel wordt. “Daarom moeten we de haven goed bewaken en beveiligen zodat ze niet onderdoet voor de haven van Calais. Daartoe is het nodig met de Britten een slagkrachtig akkoord af te sluiten. Dat akkoord moet toelaten nog meer in bewaking en beveiliging van de haven en onze snelwegparkings te investeren en meer controles uit te voeren om transmigranten te onderscheppen.” Francken sluit af: “Houd plaatsen vrij in de gesloten centra om de transmigranten te identificeren en maak prioritair terugname-akkoorden met de landen van herkomst. Enkel door effectieve terugkeer zal er een ontradingseffect zijn. Maar willen we mensensmokkel echt een halt toe roepen, dan moet er werk gemaakt worden van een nieuw Europees asiel- en migratiebeleid naar Australisch model. Anders blijft het dweilen met de kraan open.”