Aantal imkers in stijgende lijn

Door Yoleen Van Camp op 1 september 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Bijen
Aantal imkers in stijgende lijn

Dat de bijenpopulatie het al geruime tijd niet onder de markt heeft, ligt alvast niet aan het aantal imkers dat bij ons actief is: tussen 2011 en 2016 steeg hun aantal met meer dan tachtig procent, van 2837 tot 5148. “Imkers weten beter dan wie ook welke lokale maatregelen de bedreigde bijenpopulaties kunnen redden. Daarom is het des te belangrijker dat zij ook een zitje krijgen in de gemeentelijke adviesraden”, meent Kamerlid Yoleen Van Camp.

De opmerkelijke stijging van het aantal imkers kan Van Camp alleen maar toejuichen: “De N-VA ijvert al jaren voor het behoud van onze bijen, aangezien zij de belangrijkste bestuivers zijn van allerhande gewassen. We staan er zelden bij stil, maar zonder bijen zou onze winkelkar veel minder goed gevuld zijn.” Bestuiving door insecten is noodzakelijk voor meer dan drie kwart van alle voedingsgewassen, waaronder appels en courgettes maar ook koffie en zonnebloemolie.

Door pesticiden, mijten en de afname van de biodiversiteit - kortom: door gebrek aan een geschikt leefmilieu - dreigt de bijenpopulatie echter uit te sterven. Dat die het de voorbije jaren hard te verduren heeft gekregen, blijkt onder meer uit cijfers van het aantal haarden van bijenziektes in dit land. In 2013 werden er nog maar 2 vastgesteld, maar in 2014 was dat al gestegen naar 36. En ook in 2015 ging het nog over 16 haarden. "Eenvoudige lokale acties, zoals het plaatsen van nestkasten of het planten van bloembollen, kunnen de bijenpopulatie redden én tegelijk de gemeente opfleuren", suggereert Van Camp.

Economisch belang

Dat het aantal imkers zo sterk toeneemt, betekent overigens niet dat de bijenteelt een erg lucratieve business is. België telt vandaag amper één procent commerciële imkers, de meesten zijn hobbyisten.

Toch is de bijenteelt niet enkel uit ecologisch perspectief belangrijk: honingbijen hebben ook een duidelijke economische waarde. Wereldwijd wordt die op 153 miljard euro geschat. Voor de Benelux is er 500 miljoen euro mee gemoeid.