“In dit soort van urgente situaties moet je je hart laten zien”, zegt Bart De Wever, die daarmee aangeeft dat hij niet an sich tegen particuliere opvang is. “Maar als politicus moet je in deze situaties vooral je hoofd koel houden. Mahdi had deze chaos kunnen vermijden. Als je je zaken kent en je had nagedacht, dat was deze situatie te vermijden. We zijn nu drie weken ver in deze oorlog, en we weten nog steeds niet hoe het nu allemaal precies geregeld is.”

Niet over nagedacht

“Sammy Mahdi ging overal trots verkondigen dat hij in Europa was bekomen dat Oekraïense vluchtelingen het statuut ‘tijdelijk ontheemden’ krijgen. Allemaal fijn, maar in België betekent dat automatisch de toekenning van een ziekteverzekering, kinderbijslag, groeipakket én leefloon. Plus nog eens de garantie op bed, bad en brood. Daar is niet over nagedacht.”

Zorg voor collectieve opvang

“Dit is niet de eerste vluchtelingencrisis waarmee we te maken hebben, maar blijkbaar heeft men daar geen lessen uit getrokken. Het is nochtans vrij helder: zorg voor collectieve opvang, waar we kunnen zorgen voor onderwijs, psychologische en medische opvolging en zelfs begeleiding naar onze arbeidsmarkt. Nu krijgen we misschien 100.000 vluchtelingen, allemaal met een leefloon, die zich op de reguliere woningmarkt gaan storten. De huisjesmelkers wrijven zich in de handen.”

Bekijk Bart De Wever in De Afspraak op vrijdag op VRT NU (beschikbaar tot 17 april 2022) en VTM Nieuws (beschikbaar tot 27 maart 2022).