Vlaanderen bevoegd

Alles begint in juli 2014: Vlaanderen wordt bevoegd voor het elektronisch toezicht. Omdat er nieuwe enkelbanden nodig zijn, volgt een openbare aanbesteding. Die wordt onmiddellijk uitgesteld, de lancering gebeurt uiteindelijk pas in februari 2015, maar ook die wordt een jaar nadien stopgezet.

Straatje zonder eind

“Het begin van een straatje zonder eind”, vertelt Lorin Parys. “Een nieuwe aanbesteding werd gepubliceerd in augustus 2016, maar daar werd geen enkele offerte weerhouden. Na een onderhandelingsprocedure dienden in juli 2017 toch drie aanbieders een offertes in. Eind 2017 volgde een technische test van het materiaal, waarna de minister zei dat er witte rook moest zijn voor de zomer 2018.”

Nieuw uitstel

Quod non. In juni 2017 vraagt de minister aan de aanbieders om hun offerte te verlengen tot 31 december 2018. Maar zelfs dat blijkt niet voldoende. “Nu krijgen de aanbieders opnieuw de vraag hun offerte aan te passen, waarna die geldig zou zijn tot eind juni 2019, wanneer de huidige minister er niet meer is”, zegt Vlaams Parlementslid Parys.

Duidelijkheid en transparantie

De N-VA vraagt duidelijkheid in het Vlaams Parlement. “We bestellen nu al jaren oude enkelbanden bij. Op die manier slaan we met Vlaanderen een mal figuur op het vlak van strafuitvoering, nochtans het sluitstuk van een geloofwaardige justitie. Mijn fractie vraagt duidelijkheid en transparantie, want op deze manier kan het niet verder”, besluit Lorin Parys.