De Taalscreening wordt afgenomen via de Koalatest, die speciaal werd ontwikkeld om spelenderwijs het taalniveau van kleuters te meten. “Dankzij de Taalscreening slagen we erin mogelijke taalachterstand op tijd te ontdekken en aan te pakken”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, die de taalscreening vorig jaar introduceerde. “We willen vermijden dat kinderen aan de lagere school beginnen met een taalachterstand.”

Gelijke kansen bij start lagere school

Na het afleggen van de test krijgen alle kleuters een score die hen indeelt in een kleurzone. Kleuters in de groene zone hebben voldoende taalvaardigheid, kleuters in de oranje zone hebben mogelijk extra ondersteuning nodig en kleuters in de rode zone hebben waarschijnlijk intensieve begeleiding nodig. “Eens de Taalscreening is afgenomen en we weten welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben, kan een gerichte aanpak volgen”, zegt Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts. “Door in te zetten op het wegwerken van taalachterstand, garanderen we voor alle kinderen gelijke kansen bij de start van de lagere school”, aldus Weyts.