10.000 hectare extra bos

De Vlaamse regering neemt het ambitieuze voornemen om tegen 2030 10.000 extra hectare bos aan te planten tegen 2030. Vlaams minister Zuhal Demir voorziet 3,3 miljoen euro om iedereen aan te zetten daaraan bij te dragen. “Als de bedrijfswereld, verenigingen, particulieren én overheden elk hun boompje bijdragen, stijgen onze slaagkansen enorm. Daarom voorzien we binnen deze 3,3 miljoen euro ook een specifiek budget om de sociale functie en toegankelijkheid te verbeteren van onze natuur, bijvoorbeeld door wandelpaden op maat van personen in een rolstoel. Meer groen in je buurt verbetert tenslotte de gezondheid”, zegt ze.

Particulieren, ondernemers en lokale besturen kunnen projectvoorstellen indienen om

• bij te dragen aan de Europese natuurdoelstellingen,
  • eenmalige inrichtingswerken uit te voeren die de toegankelijkheid van natuurdomeinen verhogen, of
  • gronden aan te kopen voor bebossing.

“Geïnteresseerde particulieren, privaatrechtelijke personen en lokale besturen die broeden op mooie natuurprojecten in Vlaanderen moedigen we volmondig aan om een projectsubsidie aan te vragen. Op die manier kunnen we samen extra natuur en bossen realiseren in Vlaanderen”, besluit Demir.