2016 goed investeringsjaar voor Vlaanderen, ondanks moeilijkheden

Door Geert Bourgeois op 19 januari 2017, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Ondernemen, Investeringen, Verandering
Geert Bourgeois

In 2016 konden we in Vlaanderen 198 nieuwe investeringsprojecten optekenen voor een investeringsbedrag van 1,87 miljard euro. Tegelijk bleef de tewerkstelling met de creatie van 4.260 nieuwe jobs op hetzelfde hoge niveau als in de jaren 2013, 2014 en 2015. “Dat laatste was een uitzonderlijk goed jaar”, zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois vanop het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. “Maar 2016 doet het nog steeds beter dan 2013 en 2014: ook al sterke jaren.”

“De aanslagen van 22 maart hebben in de eerste helft van vorig jaar onmiskenbaar een impact gehad op het aantal investeringen”, stipt Bourgeois aan. “Die daling is vooral te wijten aan de terugval van Amerikaanse investeringen. Maar in de tweede jaarhelft zie je opnieuw een versnelling in de investeringsprojecten. Daardoor kunnen we, ondanks de geopolitiek ongunstige ontwikkelingen en een socio-economisch onrustig voorjaar, terugblikken op een zeer behoorlijk investeringsjaar.” In de laatste tien jaar heeft Vlaanderen in totaal 1867 projecten binnen gehaald, goed voor een investeringsbedrag van zo’n 22,07 miljard euro en 40.787 nieuwe jobs.

Topprioriteit: internationalisering

Ook in Davos blijft minister-president Bourgeois onze open economie verdedigen: “De internationalisering van de Vlaamse economie is voor deze regering een topprioriteit. Wij leven van de internationale handel en investeringen: een op de zes jobs in Vlaanderen hangt af van de export. Ik merk ook tijdens de internationale contacten hier dat potentiële investeerders oog hebben voor de ondernemingsvriendelijke maatregelen van zowel de Vlaamse als de federale regering, zoals de verlaging van de lasten op arbeid. Maar men is ook goed op de hoogte van de troeven die Vlaanderen heeft: niet alleen onze centrale ligging, maar ook onze goed opgeleide en gemotiveerde arbeidskrachten, onze schitterende onderzoeksinstellingen en het topniveau van ons onderwijs.”