Niks dan lachende gezichten, deze zondag in De Panne. De hele dag hoorde je N-VA’ers die elkaar al meer dan anderhalf jaar niet meer in het echt gezien hadden, elkaar van ver of van dicht luidkeels groeten. Het weerzien van de N-VA-familie deed zichtbaar deugd. De sfeer zat er onmiddellijk goed in.

N-VA’ers genoten van een veilige en aangename familiedag

Met 9.000 waren ze, de N-VA’ers en hun familie en vrienden. En het zouden er meer geweest zijn, maar om de familiedag voor iedereen coronaveilig en aangenaam te houden, werd het aantal inschrijvingen lager gehouden dan op traditionele familiedagen. Het plezier was er voor de 9.000 aanwezigen alleszins niet minder om.

Samson en Marie voor de kleinsten, signeersessie met Bart De Wever voor de groten

Vanaf 10 uur ’s morgens overspoelde de gele golf het pretpark van Samson, Mega Mindy en Kabouter Plop. Jonge en minder jonge N-VA’ers leefden zich uit op de attracties, schoven aan om het nieuwste boek van Bart De Wever te laten signeren, keken naar het optreden van Samson en Marie, gingen op de foto met partijtoppers en luisterden naar de toespraak van Bart De Wever.

Vlaanderen zit gevangen in Belgische staatsstructuur

In zijn toespraak schetste de N-VA-voorzitter het beeld van een verantwoordelijk Vlaanderen dat helaas gevangen zit in de nefaste Belgische realiteit. Bart De Wever had het enerzijds over de coronabeperkingen: “Het zou niet fair zijn dat Vlaanderen, door het falen van andere regio’s, onderworpen zou blijven aan federale beperkingen die binnen onze Vlaamse context geen enkele zin meer hebben.” Anderzijds verwees hij naar het Belgische immobilisme: “Het is tragisch dat Vlaanderen op dat vlak nog steeds gevangen zit binnen een totaal geblokkeerde Belgische staatsstructuur.”

Enkel de N-VA zal omslag naar autonoom Vlaanderen maken

Voor voorzitter De Wever is confederalisme de enige leefbare toekomst voor dit land. Hij deed daarbij een welgemeende oproep aan de toehoorders: “Ga actief mee op zoek naar nieuwe leden en sympathisanten om onze visie verder te ondersteunen. Want één ding is zeker: enkel een sterke N-VA zal erin slagen om de omslag naar een autonoom Vlaanderen te maken.”

Familiedag is eerste van reeks verjaardagsevenementen

De familiedag in Plopsaland is de opener van een reeks evenementen waarmee de N-VA haar 20ste verjaardag in de kijker zet. Later volgen nog onder meer een academische zitting rond de historische missie van de partij en verjaardagsrecepties in elke Vlaamse provincie.

Herbeleef de N-VA-familiedag

Blader door het leuke fotoalbum op onze Facebookpagina.
Bekijk de integrale toespraak van Bart De Wever (video, 8:26) of lees hem hier na (PDF-bestand, 154 kB).
Bekijk de sfeerreportage (video, 3:11).