Sinds eind september 2021 kunnen land- en tuinbouwers een subsidie aanvragen voor de renovatie van asbestdaken op hun stallen, hangars en magazijnen. Ongeveer 25 procent van alle asbestdaken in Vlaanderen situeert zich namelijk nog in de land- en tuinbouwsector. Zo wou men asbestdaken in de sector sneller verwijderen.

Groot succes

De oproep was een groot succes. Het vooropgestelde doel om 1.000 landbouwlocaties te bereiken werd ruim overschreden en de aanvragen blijven binnenstromen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Sofie Joosen opvroeg bij minister van Omgeving Zuhal Demir. De laatste cijfers tonen aan dat 1.807 subsidieaanvragen werden ingediend, samen goed voor 1,3 miljoen vierkante meter. “Uit die cijfers kunnen we concluderen dat het in het merendeel van de gevallen gaat over aanmeldingen van actieve landbouwers”, zegt Joosen.

Wachtlijst sneller wegwerken

“Ik ben zeer tevreden dat minister Demir binnenkort aan de Vlaamse Regering zal voorstellen om een nieuwe schijf van 1,5 miljoen euro vrij te maken. Zo moeten ook de land- en tuinbouwers op de wachtlijst snel aan de beurt kunnen komen. De positieve impact van asbestsanering kan moeilijk onderschat worden. Niet alleen op ieders gezondheid maar ook door de vermindering van CO2-uitstoot door het leggen van nieuwe en beter geïsoleerde daken”, aldus Sofie Joosen.

Sluipmoordenaar

“Je ziet het niet en je voelt het niet, maar asbest is een sluipmoordenaar. We sparen dan ook kosten noch moeite om Vlaanderen stap voor stap asbestvrij te maken. Na de grote interesse vanuit de land- en tuinbouwsector op de eerste oproep werd al 402.000 m² daken asbestvrij gemaakt. Maar het werk is nog niet af. We maken nu opnieuw middelen vrij om de vele Vlaamse stallen verder van asbest te ontdoen", zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.