FEIT: Iedere Belg heeft één stem, maar een Vlaamse stem is minder waard

Nauwkeurige berekeningen tonen aan dat een Vlaming bij de jongste verkiezingen gemiddeld 47.531 stemmen nodig had om verkozen te worden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, terwijl een Franstalige genoeg had aan slechts 35.299 stemmen. Dat heeft te maken met de zetelverdeling op basis van inwonersaantallen in plaats van stemgerechtigde burgers. Zo telt het Franstalige landsgedeelte meer niet-stemgerechtigde inwoners (7 procent). Daarnaast zijn in Franstalig België relatief meer stemmen naar kleine partijen gegaan (5 procent), werden er iets meer blanco of ongeldige stemmen uitgebracht (1 procent) en was er merkelijk meer kiesverzuim (11 procent). Al die ‘verloren’ stemmen maken in het huidige kiessysteem de grote partijen nog groter.

Dat niet elke stem in ons land hetzelfde gewicht heeft, heeft volgens De Bruycker een belangrijk effect op de coalitieformatie. “De mogelijkheden voor politieke partijen om coalities te bouwen, zijn ongelijk verdeeld”, klaagt hij aan. Zo wegen de programma’s van de Vlaamse partijen minder zwaar door, omdat de Vlaamse stemmen zich in relatief minder zetels vertalen.